We zijn nog maar eind mei, maar op sommige dagen lijkt het toch al hoog zomer. Ook ’s nachts dalen de temperaturen niet helemaal en kan het soms zweten zijn. Wil je toch van een heerlijke nachtrust kunnen profiteren? Wij geven je een aantal tips waardoor de temperatuur in je slaapkamer misschien wat aangenamer voelt en je toch zal kunnen slapen.

1. Katoen percale of linnen

Kies voor een dekbedset in katoen percale (zoals onze eigen Eleonore of Bellora’s Dylan) of linnen (zoals onze wondermooie Linen Stories), deze voelen beide fris en krakend en geven een koel gevoel. Je flanellen lakens laat je beter in de kast, maar ook katoen satijn kan wat warmer aanvoelen tijdens hete nachten. Vermijd in ieder geval synthetische stoffen in je bed (let dus ook op je hoeslaken en pyjama!), deze ademen moeilijk en hierdoor transpireer je meer. Heb je een topper op je matras liggen? Deze bestaan dikwijls uit wol, dus deze kan je best van je bed halen.

2. Pas je dons aan

Tijdens zwoele zomernachten is je gezellig winterdons uiteraard veel te warm. Er bestaan dekbedden zo licht zijn dat ze ideaal zijn voor tijdens de zomermaanden! Kijk eens naar Plume of Chalet, beide gemaakt van 100% dons en lekker dun en luchtig. Vrij nieuw in ons gamma is het zijden dekbed van Gingerlily. Gevuld met 100% moerbij zijde past dit dekbed zich aan aan de lichaamstemperatuur én biedt het een oplossing aan mensen die allergisch zijn aan dons. Helemaal zonder dons en met enkel een laken slapen is uiteraard ook een oplossing.

3. Hou je hoofd koel

Als je makkelijk transpireert aan je hoofd of nek is een kussen met verkoelend effect het overwegen waard. Probeer eens het kussen Medigel, het geeft een goede ondersteuning voor je nek, maar heeft ook een verkoelende gel laag die er voor zorgt dat het kussen lekker koel blijft tijdens de nacht. Stop eventueel, voor je gaat slapen, je kussensloop in de diepvries. Zo geraak je tenminste al makkelijk in slaap.

4. Only the lonely

Gooi je lief het bed uit, want alleen slapen is veel frisser dan lepeltje-lepeltje! Kun je elkaar niet missen? Probeer een nachtje zonder knuffelen, want anders jaag je de temperatuur enkel de hoogte in!

5. Laag, lager, laagst

Omdat warmte stijgt, blijf je best zo laag mogelijk. Sleep je matras naar de benedenverdieping of misschien zelfs naar de kelder. Heb je maar één verdieping? Leg je matras dan naast je bed, alle beetjes helpen!

6. Warmwaterkruik

Jaja, haal je warmwaterkruik boven, vul hem met water en stop hem even in de vriezer. Hallo frisse voeten!

7. Cool down

Geraak je maar niet afgekoeld? Maak een washandje of gastendoekje nat, steek er eventueel wat ijsblokjes, en leg ze strategisch op je lichaam, zoals in je nek of op je polsen.

8. Did you know?

De ideale temperatuur van je slaapkamer ligt tussen de 16 en 21°C. Van deze hemels lage temperaturen kunnen we alleen maar dromen tijdens hete zomernachten, maar wist je dat je dieper slaapt bij een temperatuur boven de 20°C? Inslapen kan misschien wat moeilijker zijn, maar de kwaliteit van je nachtrust zal in ieder geval beter zijn.